Oppsummering av verdiundersøkelsen

Vi har oppsummert verdiundersøkelsen som medlemmene deltok på og utarbeidet tiltak på områder som kan forbedres.

Foto: Ann-Kristin Røsbø, Hordalandsfotball.no.

97 medlemmer deltok på verdiundersøkelsen som ble sendt ut i fjor høst. Undersøkelsen viser et stort engasjement, samtidig som det synliggjøres noen områder som Åsane som klubb kan jobbe med i tiden som kommer.

Deltagere 1.png

Av de 97 deltakerne er det klart størst representasjon fra foresatte med barn i barne- og ungdomsfotballen. Deretter er det god deltakelse fra trenerne i barnefotballen.

Ingen trenere eller lagledere fra utviklingslagene våre eller spillere fra noen av våre tre seniorlag deltok, og svært få spillere fra ungdomsfotballen.

Klubben har cirka 600 medlemmer totalt.

TILTAK: I fremtidige undersøkelser må vi mer aktivt invitere flere grupper til å delta, spesielt spillere, trenere og lagledere i ungdoms- og seniorfotballen. Det vil gi et riktigere bilde av hele klubben.

Ordsky beskriv Åsane 2.png

Deltakerne på undersøkelsen ble bedt om å beskrive Åsane Fotball med ett ord. Dess flere ganger et ord ble nevnt, dess tydeligere/større blir ordet i ordskyen som er gjengitt over.

Ordet «utviklende» som er størst her, er nevnt av syv personer.  

Sett opp mot klubbens verdier er det positivt at ord som utviklende, lokalt, kameratskap, samhold og inkluderende er nevnt.

På den negative siden er ordet «ekskluderende» definitivt ikke et ord man ønsker å bli assosiert med. At ordet «åpen», som er en av våre kjerneverdier, ikke er nevnt her, er heller ikke bra.

TILTAK: Vi ønsker i løpet av 2022 å gjøre verdiene våre mer kjent for medlemmene og deres foresatte. Tanken er å designe verdiplakater som gjengir klubbens verdier og illustrerer dem enkelt. På den måten kan alle bli mer bevisste på hva slags klubb Åsane ønsker å være.

Plakatene henges i våre lokaler på Rolland, Myrdal og Åsane Arena, i oppholdsrom, møterom og garderober.

Ordsky slagord 3.png

Åsanes medlemmer vedtok for noen år siden at klubben skulle benytte slagordet #viéåsane i sin kommunikasjon. Utfra svarene man ser gjengitt i ordskyen over er slagordet relativt godt kjent for medlemmene.

Åsanes kjerneverdier 4.png

Verdiene våre er ikke godt nok kjent, og har derfor ikke den betydningen for våre medlemmene som vi skulle ønske. Som nevnt over, kommer vi til å synliggjøre verdiene i året som kommer.

Så er det uansett sånn, at vi opplever at folk i klubben opptrer i pakt med verdiene i svært mange sammenhenger, selv om man ikke kjenner disse ordrett. Verdiarbeid vil alltid være et pågående arbeid, man kommer aldri helt i mål selv om man jobber godt.

Riktig akse - 5 .png

Grafene over viser hva folk svarte da de ble spurt i hvilken grad de forbinder Åsane med de ulike verdiene, på en skala fra 1 (liten/ingen grad) til syv (stor grad).

Det er på verdien «lokal» scoren er høyest, dernest på kameratskap og utviklende, og dårligst på verdien åpen.

TILTAK: I 2022 vil Åsane ha en breddefotballansvarlig i 50 prosent stilling. Vedkommende blir sentral i både barne- og ungdomsutvalget, samt i gjennomføringen av fotballskoler, akademi og lignende. Her får man et bindeledd mellom klubbens administrasjon, trenere, spillere og foreldre som kan informere om saker, formidle videre, lytte og følge opp. Vi tror dette vil bidra til at vi blir en klubb som henger bedre sammen.

Åpenhet i våre kanaler kan forbedres gjennom gode nyhetsbrev, bruk av sosiale medier og Spond. 

Klubbens sportsplan er oppdatert. Den er tydeligere på hvem vi er, hvordan vi jobber og hvilke målsettinger Åsane har.

Gjennomføringen av denne undersøkelsen og oppfølgingen av den vil forhåpentligvis også oppleves som et steg i retning av tilstrekkelig åpenhet. 

Verdien «utviklende» tror vi er godt ivaretatt, men det er avgjørende at det ikke bare er de beste som opplever utvikling. Vi forsøker derfor å binde det hele tettere sammen ved å dele kompetanse gjennom hyppigere trenerfora og faglig utvikling for alle.

Riktig akse - 6.png

Her ble folk spurt hvor godt de mener vi har lykkes med full oppnåelse av fire målsettinger som Åsanes medlemmer besluttet i verdi- og strategiarbeidet tilbake i 2015.

Målet om å være en del av norsk toppfotball (spille i Eliteserien eller OBOS-ligaen) er oppnådd i seks av de siste syv sesongene og scorer naturligvis høyt.

To punkter som scorer lavere handler om å lykkes med å drive med topp og bredde hånd i hånd, samt målet om at alle skal ha et kvalitetstilbud, også de som ikke har ambisjoner om å bli toppspillere.

Fordelen med topp og bredde er blant annet at klubben har profesjonelle og godt utdannede trenere som jobber full tid med fotballfaget. Om man utnytter disse kreftene riktig, vil det også komme bredden til gode. Vi ser også eksempler på at styrket økonomi grunnet toppsatsing, for eksempel mediepenger fra OBOS-ligaen og salg av spillere, kommer bredden til gode.

Et annet eksempel: Vår U23-trener legger ned mange timer for å bidra til en god og smidig overgang mellom barne- og ungdomsfotballen. Et arbeid som starter allerede i februar det året man fyller tolv år.

Fordi vi er OBOS-ligaen får vi midler tilført via Akademiklassifiseringen. Det gir oss mulighet til å ansette fagpersoner som utvikler et godt planverk som også kommer bredden til gode. De profesjonelle trenerne bidrar til kompetanseheving på tvers av klubben via jevnlige trenerforum.

TILTAK: Vi ønsker å tydeliggjøre hva målet om å ha et kvalitetstilbud for alle faktisk innebærer. Når vi kan enes om dette, er det enklere å konkludere om målet blir oppnådd eller ikke. På nettsiden vår kommer vi til å legge ut fakta om dette, lett tilgjengelig, og vi kommer jevnlig til å diskutere temaet fremover, spesielt i barnefotballen.

Det planlegges også en enkel omorganisering av barnefotballen ledet av breddefotballansvarlig. Barneutvalget er sentral i dette arbeidet. 

Ett styremedlem møter nå fast i Barneutvalget og et annet i Ungdomsutvalget. Det sikrer god informasjonsflyt begge veier.

Vi har kjøpt inn treerbaner for å heve kvaliteten på egne turneringer for de minste, og vi har fått en ny syverbane ved Åsane Arena som gjør at presset på treningstidene vil avta noe.

NFF grunnpillarer 7.png

Det er gledelig at deltakerne i verdiundersøkelsen gir Åsane høy score på Fair Play. Dette er viktig!

Opplevelsen av at fotball er for alle, og at vi i Åsane skal bidra til at alle opplever trygghet og mestring er ikke så fremtredende og åpenbart områder der det må jobbes bedre.

TILTAK: Det er nå utarbeidet fagplaner for alle aldersgrupper i forbindelse med den pågående Akademiklassifiseringen som Åsane er en del av. Disse synliggjør hva man skal lære på ulike alderstrinn, fra de yngste til de eldste. Det er startet et arbeid for at de ulike kullene skal få eierskap til dette. 

Riktig åpne spørsmål - 8.png

Når vi kategoriserer svarene som er kommet under de helt åpne spørsmålene i undersøkelsen, ser vi at temaet kvalitetstilbud opptar mange. Det samme gjelder inkludering og forholdet mellom topp og bredde.

TILTAK: Hyre inn kullansvarlige i ungdomsfotballen som skal sørge for god kommunikasjon og organisering av ungdomslagene våre.

Arrangementet OBOS Åpen dag ble en kjempesuksess i fjor høst (gjennomført etter at denne undersøkelsen ble foretatt). Her møtte hele A-lagstroppen 250 barn fra egen (og andre) klubber til felles, gratis aktivitet på Åsane Arena. Det er stor enighet om at denne typen arrangementet knytter topp og bredde sammen.

Etableringen av Familietribunen på Åsane Arena må sies å ha samme type effekt. Her får alle spillere under 13 år gratis adgang. De mellom 13 og 18 betaler 25 kroner, mens foreldre i følge med barna fikk 50 prosent rabatt på voksenbillettene. 

Vi etablerte også fanzone etter kampene der A-lagspillerne møtte barna og delte ut autografkort. Tiltaket videreføres i 2022.

Annonse fra Obos-ligaen: